Tuesday 25 December 2018

Kuasa Sedekah



Semalam Kak Rai ada kongsikan cerita Kak Rai terima dari whatsapp. Hari ni Kak Rai nak kongsi kejadian yang berlaku paling dekat dengan Kak Rai.

Kejadian berlaku beberapa hari yang lepas. Seorang kakak yang bernama Nadia berborak dengan adiknya yang bernama Natrah. Nadia bagitahu kepada Natrah yang adik mereka bernama Nadim ada mesej beliau untuk meminjam wang RM 50. Maka Nadia berikan pinjaman sebanyak RM 100 kepada adiknya. Bukanlah niat Nadia untuk riak atau bermegah tetapi sekadar berborak adik-beradik.

Apabila Natrah mendapat tahu adiknya, Nadim dalam kesusahan seperti yang dikhabarkan oleh Nadia,  maka secara senyap-senyap Natrah transfer RM 100 ke akaun bank Nadim dengan niat sedekah. Natrah percaya sedekah yang paling afdhal ialah sedekah kepada insan terdekat.

Keesokan harinya tanpa disangka-sangka, Natrah telah memenangi wang tunai RM 150 melalui aplikasi Boost. Puas Natrah fikirkan, kenapa begitu murah rezeki beliau. Apakah kebaikan yang beliau lakukan sehingga mendapat ganjaran sebanyak itu. Setelah lama berfikir, barulah Natrah teringat akan wang yang diberikan kepada adiknya secara rahsia. Natrah hanya sedekah RM 100 tetapi Allah ganti dengan RM 150.

********

Pengajaran dari cerita di atas ialah, jika kita ingin dimurahkan rezeki hendaklah banyak-banyak bersedekah. Kak Rai kongsikan sebagai peringatan untuk Kak Rai juga.

Maklumlah iman kita ada pasang surutnya. Moga kita sentiasa diberikan nikmat untuk memberi... 

Klik gambar untuk mengetahui tentang produk Shaklee dan konsultasi ekslusif.



0 comments:

Post a Comment