Wednesday 5 September 2018

7 Kebaikan Berjalan Di Waktu Pagi


Siapa tak suka pergi Gym macam Raiza? Seriously Raiza memang tak ada banyak masa untuk pergi gym setiap hari. Tapi angan-angan tinggi nak kekal sihat dan bertenaga biarpun usia dah semakin meningkat.

Nah, Raiza kongsikan cara paling mudah untuk kekal bertenaga sepanjang hari dengan hanya rutin yang ringkas.

Berjalan di waktu pagi.

Tahukah Anda?

Berjalan pada waktu pagi secara teratur akan menghasilkan pelbagai manfaat kesihatan dan ia pasti meningkatkan bukan sahaja kesihatan fizikal tetapi juga mental dan  kesejahteraan emosi.

7 Faedah Berjalan Di Awal Pagi

1. Berjalan memberi anda tenaga untuk sepanjang hari.

Apabila kita berjalan kaki pada waktu pagi, kita akan mengaktifkan sistem badan kita dengan cepat. Kadar denyutan jantung meningkat, peluh mula mengalir, dan peningkatan mood ini mungkin berlangsung sepanjang hari.

Dalam masa yang singkat, dengan menggerakkan badan anda dalam bentuk berjalan kaki di waktu pagi, anda telah membekalkan tenaga yang tinggi. Peredaran dan keseimbangan hormon bertambah baik sementara anda rasa ketajaman mental dan kesegaran. Caranya ialah dengan menggunakan tenaga untuk bersenam, kita sebenarnya menjadi lebih bertenaga.

2. Berjalan pada waktu pagi menghilangkan alasan "Saya akan melakukannya kemudian".

Satu masalah yang banyak kita hadapi ialah amalan penangguhan, yang boleh melupakan terus impian untuk bersenam yang mana ianya latihan yang sangat diperlukan untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik.

Berjalan pada waktu pagi mencipta rutin atau tabiat yang sihat yang akan kita lakukan tanpa meneruskan proses mental yang tidak berkesudahan mempersoalkan sama ada anda merasa seperti bersenam atau tidak.

Dengan berjalan kaki pada waktu pagi, anda akan melakukan senaman yang pertama di hari anda. Anda tidak mempunyai masa untuk penangguhan jika anda keluar pintu dan berjalan segera selepas anda bangun dari tidur untuk memulakan hari anda.

3. Berjalan pada waktu pagi mencipta minda yang positif untuk aktiviti penting anda yang lain.

Apabila kita berjalan di waktu pagi di mana hari masih muda, ia adalah satu pencapaian yang akan melahirkan emosi positif di sepanjang hari.

Melangkah kaki pada waktu pagi mencetuskan rangsangan tenaga dan kehebatan mental.

Setelah berjalan kaki, sikap "I can do it" akan membawa kepada perkara-perkara lain yang anda hadapi sepanjang hari. Pagi itu sebenarnya mewujudkan momentum yang lebih positif.

4. Berjalan pada waktu pagi boleh menyebabkan penurunan berat badan.

Dalam usaha membakar kalori, berjalan secara berterusan boleh menyebabkan kehilangan dan / atau mengekalkan berat badan.

Walaupun pembakaran kalori dari berjalan tidak sebanyak ketika berlari, tetapi aktiviti berjalan secara berterusan akan membakar kalori berterusan sekaligus akan menyumbang kepada penurunan berat badan. Jangan lupa untuk mengambil sebotol air untuk mengelakkan terhidrasi ketika tahap tenaga puncak dan anda boleh menumpukan usaha sebanyak mungkin ketika berjalan kaki di waktu pagi.

Sekiranya anda berjalan pada waktu pagi secara konsisten, anda akan melihat perbezaan berat badan dan komposisi badan secara beransur-ansur. Keindahan berjalan di waktu pagi adalah bahawa kebanyakan orang merasakan ia adalah satu program latihan yang dapat mereka lalui dalam jangka panjang kerana ia tidak terlalu berat.

5. Senaman di waktu pagi adalah baik untuk hati anda.

Berjalan pada waktu pagi mempunyai manfaat kardiovaskular yang luar biasa. Salah satu ancaman yang paling besar kepada kesihatan yang baik ialah penyakit jantung, yang menjejaskan sebanyak 40% penduduk dunia.

Sebilangan besar daripada kita tahu, salah satu cara yang paling berkesan untuk mengelakkan penyakit jantung adalah dengan tetap aktif secara fizikal. Walaupun ramai di antara kita berfikir bahawa kita perlu melakukan senaman yang lebih sengit untuk melawan penyakit jantung, ini tidak benar.

Kajian menunjukkan bahawa dengan berjalan kaki secara konsisten pada waktu pagi dengan kadar yang cepat antara tiga hingga empat batu sejam, kita dapat mengurangkan peluang kita menderita penyakit jantung sebanyak 40%.

Apabila kita berjalan kaki dengan cepat, aktiviti ini menjadikan jantung kita bekerja lebih keras, dan, sebagai kesannya, organ penting ini menjadi lebih baik. Kajian telah menunjukkan bahawa berjalan menurunkan risiko serangan jantung kali kedua selepas mengalami yang pertama.

Manfaat tambahan dari berjalan termasuk menurunkan tekanan darah. Berjalan adalah cara yang hebat untuk menangani tekanan darah tinggi, 'hypertension', serangan jantung dan risiko strok kerana aktiviti ini menguatkan jantung dan secara amnya meningkatkan kesihatan kardiovaskular.

6. Berjalan pada waktu pagi mempunyai manfaat sosial.

Salah satu aspek yang bagus berjalan adalah ia boleh menjadi sangat sosial. Walaupun berjalan pantas boleh menjadi sukar, anda mungkin boleh mengadakan perbualan dengan orang lain semasa berjalan.

Disebabkan kita semua berkongsi keperluan untuk kekal sihat, berjalan adalah cara terbaik untuk meluangkan masa bersama rakan dan keluarga dengan melakukan sesuatu bersama yang baik dan bersesuaian untuk semua orang.

Ajak rakan dan keluarga untuk berjalan bersama supaya aktiviti ini menjadi lebih seronok . Dengan cara ini tiada lagi alasan untuk tidak bersenam dan anda mungkin akan memenuhi matlamat senaman anda untuk setiap hari!





Klik gambar untuk mengetahui tentang produk Shaklee dan konsultasi ekslusif.



0 comments:

Post a Comment