Thursday 11 June 2015

4 Langkah kenali tanda-tanda penyakit Stroke!



STROKE


IDENTIFIKASI STROKE:
Seorang neurologist berkata bahwa jika dapat mengenal pasti tanda-tanda stroke dalam jangka waktu 3 jam, ia dapat membantu memulihkan pesakit dari stroke tersebut secara total. Pesakit yang terkena Stroke harus di berikan rawatan dalam masa 3 jam.  Jika anda berada di dalam situasi orang di sekeliling anda tiba-tiba rebah, cuba lihat adakah tanda-tanda stroke ada kepadanya. Jika ada, cepat-cepat hantar ke hospital kerana pesakit stroke hanya ada 3 jam sahaja dari tempoh masa serangan peluang untuk pulih semula. Lihat tanda-tanda stroke di bawah:



MENGENALI STROKE:

Ingat 3 langkah, STR. Baca dan pelajari!

Terkadang tanda stroke sukar untuk di kenal pasti. Mangsa stroke akan mengalami kerosakan otak yang besar ketika orang di dekatnya gagal dalam mengenalpasti tanda sebuah stroke. Doktor saat ini berkata bahawa orang biasa dapat mengenal serangan stroke dengan 3 pertanyaan mudah di bawah ini:

F = Minta orang tersebut untuk SMILE (Senyum)..
A = Minta dia untuk RAISE BOTH ARMS (Angkat kedua tangannya).
S = TALK. Minta orang tersebut untuk bicara ayat yang mudah (secara langsung) contoh : Hari ini sangat cerah.
T = Jika ada tanda-tanda di atas, hubungi AMBULAN atau bawa pesakit ke hospital segera!


Jikalau orang tersebut sukar melakukan salah satu dari tugas diatas, panggil ambulan dan jelaskan tanda-tandanya kepada operator.

CATATAN: Tanda lain dari sebuah stroke adalah
1. Minta orang tersebut untuk menjelirkann lidahnya.
2. Jikalau lidah tersebut bengkok, atau jikalau lidah tersebut terjulur ke satu sisi atau lainnya maka ini adalah tanda-tanda sebuah stroke.

Seorang cardiologist berkata bahwa jikalau setiap orang yang membaca status ini dan SHARE kepada teman-temanya maka Anda akan setidaknya menyelamatkan satu nyawa.

Bantu klik 'SHARE' dibawah ini, maka shabat kamu juga boleh baca ini.




Berminat produk suplemen? Perlukan konsultasi? Jangan segan hubungi saya.
PM | Whatsapp 012 3917458
SID : 926943

0 comments:

Post a Comment