Thursday 10 September 2015

Apa itu MLM? MLM Penipu?



Hai.. Hari ni nak story mory pasal MLM. Allergic sungguhlah dengan perkataan MLM ni kan?
Anda tergolong dalam golongan allergic dengan MLM ni ke? Hehe. Ok, Raiza tak salahkan anda. Mungkin anda ada sejarah dengan MLM.

Jom berkenalan dengan MLM dulu. Apa bendanya MLM ni?
Korang tahu tak MLM adalah singkatan kepada Multi Level Marketing? Dah namanya multi level maksudnya bertingkat-tingkatlah kan. Apa benda yang bertingkat-tingkat ni? Apalagi bonuslah yang bertingkat-tingkat. hehe... ops bukan bonus je yang bertingkat-tingkat, network jugak bertingkat-tingkat.

Korang tahu tak MLM ni ada pelan perniagaan?
Biasanya pelan perniagaan MLM lebih kurang sama sahaja. Taja dan jual. Maksudnya dalam MLM mesti ada tajaan ahli baru dan jualan produk. Ini adalah untuk mengembangkan network. Konsep asas MLM.

Korang tahu tak pelan perniagaan MLM ni tidak bersalah?
Selalunya pelan perniagaan ni lebih kurang sama sahaja... Sampai ke satu tahap, anda akan di bayar bonus kan? Tapi... korang kena hati-hati. Sebab yang merosakkan MLM ni ialah orang yang TAMAK. Kenapa Raiza cakap macam ni? Sebab apabila si TAMAK ni sertai MLM mulalah mereka improvise pelan yang sedia ada. Sanggup buat loan semata-mata nak beli barang untuk achieve certain amount of bonus. Lepas tu, loan kena bayar, barang terperap tak berjual, kena paksa carik orang lagi untuk buat perkara yang sama.

Korang tahu tak MLM ni ada yang patuh dan tidak patuh shariah.
Apa yang di katakan patuh shariah ialah apabila perniagaan itu tidak membebankan orang bawahan macam yang selalu di perkatakan. Orang atas makan bonus dari orang bawahan. Tetapi ada juga MLM yang patuh shariah. Apa dia? Nanti Raiza huraikan di bawah yer.

Korang tahu tak MLM ni salah satu usaha untuk meningkatkan ekonomi?
Konsep MLM ni mudah. Kembangkan network bermaksud lebih ramai menjadi pengguna sesuatu produk. Secara tidak langsung jualan bertambah maka bonus bulanan juga bertambah. Siapa nak bagi tambahan income setiap bulan kan?


Apa beza SHAKLEE dan lain-lain MLM?

Shaklee juga MLM tidak di nafikan. Yang berbeza ialah Shaklee ialah MLM yang patuh shariah. Di mana, hanya mereka yang berusaha sahaja akan dapat menikmati bonus bulanan. Maksudnya kalau anda join shaklee mengharapkan income datang bergolek-golek setiap bulan dengan goyang kaki memang tidak akan terjadi. Setiap bonus yang di bayar ialah atas usaha anda menyebarkan dan berkongsi manfaat Shaklee dengan orang di sekeliling anda.

Korang tahu tak Shaklee ni hanya memerlukan modal yang kecil atau tanpa modal.
Shaklee tidak memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan. Dengan hanya membayar yuran penyertaan, anda sudah boleh memulakan perniagaan anda. Hanya dengan cara berkongsi manfaat Shaklee dengan insan di sekeliling anda. Tidak perlu apply loan untuk memulakan perniagaan Shaklee. Jika anda di approach oleh orang yang mengajak anda join MLM dengan cara membuat loan, lupakan sahaja. Bukankah niat asal nak join MLM untuk generate income? Bukannya nak generate loan. Jadi sila ingat dan pasakkan di dalam minda.

Pelan perniagaan Shaklee juga mudah. Dalam banyak-banyak yang Raiza pernah join MLM sebelum ini bagi Raiza, Shaklee paling mudah nak achieve. Jika ada usaha, pasti akan berjaya. Inshaallah. Kalau kita boleh mengajak lebih ramai umat Islam untuk berniaga di dalam satu rangkaian yang besar bukankah dapat menaikkan taraf ekonomi orang Islam? Sedangkan nabi semdiri telah berkata yang 9/10 rezeki adalah dari perniagaan.

Shaklee ada produk yang di jamin keberkesanannya.
Korang tahu tak MLM perlu ada produk? Produk yang bagaimana? MLM yang patuh shariah mestilah mempunyai produk yang jelas. Sepertimana Shaklee yang mempunyai pelbagai jenis produk yang boleh memberikan manfaat kepada kehidupan harian kita. Malahan produk Shaklee mempunyai jaminan yang ianya sentiasa selamat di gunakan kerana Shaklee ada pusat kajian mereka sendiri. Mereka juga mempunyai saintis yang membuat kajian terhadap produk mereka ini untuk memastikan keberkesanannya.

Pendek kata, MLM ini bagus kalau betul caranya. Jadi, jika anda berniat ingin join MLM, carilah MLM yang benar-benar mengikut shariat Islam supaya rezeki yang kita perolehi dapat di salurkan kembali kepada umat Islam lain yang memerlukannya.

MLM ini lebih mudah dan singkat untuk berjaya kerana kita bersama dengan rangkaian kita berkongsi dan menggembleng tenaga untuk memperkenalkan produk yang kita pasarkan. Cuba bayangkan kita cipta produk kita. Berapa lama agaknya mengambil masa untuk orang mengenali produk kita jika kita tidak ada rangkaian?

Anda inginkan menjadikan Shaklee sebagai kerjaya anda?
Ketahui 22 kelebihan menjadi ahli Shaklee.  Sekarang adalah masa yang sesuai untuk anda sertai kami dengan YES (Young Entrepreneur System)  program.





Berminat produk suplemen? Perlukan konsultasi? Ingin generate extra Income? 
Jangan segan hubungi saya.
Pengedar Shaklee Gombak, Wangsa Maju, Setapak.
PM | Whatsapp 012 3917458
SID : 926943

0 comments:

Post a Comment